اختلالات یادگیری شامل مشکلاتی در فرآیند یادگیری است که ارتباطی به هوش یا انگیزه کودک ندارد. آگاهی والدین از علائم این اختلالات در دانشآموزان ابتدایی بسیار مهم است، زیرا شناسایی زودهنگام میتواند به موفقیت فرزندتان و جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک کند. همراه ما باشید تا با اختلالات یادگیری در دانش آموزان بیشتر آشنا شوید.
فرصتی ویژه برای والدین
در وبینارهای آموزشی استادبین شرکت کنید و با مؤثرترین روشهای شناسایی و رفع اختلالات یادگیری آشنا شوید. این رویداد فرصتی استثنایی برای گفتگو با متخصصان و تصمیمگیری بهتر برای پیشرفت فرزندتان است.
با کد تخفیف ۸۰ درصدی WEBINAR80 همین حالا ثبتنام کنید و آیندهای روشنتر برای فرزندتان بسازید.
ثبت نام در وبینارهای آموزشی استادبین
انواع اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی
اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی زمانی وجود دارد که مغز اطلاعات را به شکلی متفاوت دریافت و پردازش میکند. این موضوع باعث میشود دانش آموز نتواند یک مهارت را به درستی یاد بگیرد و از آن بهخوبی استفاده کند. افراد مبتلا به اختلالات یادگیری اغلب دارای هوش متوسط یا بالاتر از متوسط هستند. بنابراین، شکافی بین مهارتهای مورد انتظار آنها (بر اساس سن و هوش) و عملکرد واقعیشان در مدرسه وجود دارد.
اختلالات یادگیری رایج میتوانند توانایی کودک در زمینههای زیر را تحت تأثیر قرار دهند:
- خواندن
- نوشتن
- انجام محاسبات ریاضی
- استفاده یا درک زبان
- تعاملات اجتماعی
- یادگیری مهارتهای دیگر که شامل کلمات نمیشوند
در ادامه، با هر یک از این انواع رایج اختلالات یادگیری بیشتر آشنا میشویم:
1. اختلال خواندن در دانش آموزان
خواندن، بر اساس درک گفتار است. اختلالات یادگیری در خواندن معمولاً به دلیل دشواری کودک در درک یک کلمه گفتاری به عنوان ترکیبی از صداهای مجزا رخ میدهد. این موضوع میتواند درک این مسئله را که یک حرف (یا چند حرف) چه صدایی دارد و چگونه حروف یک کلمه را تشکیل میدهند، دشوار کند.
مشکلات مربوط به حافظه کوتاهمدت، که به آن حافظه کاری نیز گفته میشود، میتواند نقش مهمی در این اختلال داشته باشد.
حتی زمانی که مهارتهای پایهای خواندن آموخته میشوند، کودکان ممکن است در مهارتهای زیر مشکل داشته باشند:
- خواندن با سرعتی معمولی
- درک مطالب خوانده شده
- بهخاطر سپردن صحیح آنچه خواندهاند
- نتیجهگیری از متن خوانده شده
- املا نوشتن
یکی از رایجترین انواع اختلالات یادگیری، اختلال خواندن به نام دیسلکسی (Dyslexia) است. این اختلال باعث میشود فرد در تشخیص صداهای مختلف گفتاری در کلمات و یادگیری نحوه ارتباط حروف با این صداها مشکل داشته باشد.
2. اختلال نوشتن در دانش آموزان
نوشتن به مهارتهای پیچیدهای نیاز دارد که شامل بینایی، حرکت و توانایی پردازش اطلاعات است. اختلال یادگیری در نوشتن، که به آن دیسگرافی (Dysgraphia) نیز گفته میشود، ممکن است مشکلات زیر را ایجاد کند:
- کند نوشتن و تلاش زیاد برای نوشتن.
- دشواری در بهخاطر آوردن نحوه شکلدهی به حروف، کپی کردن اشکال و کشیدن خطوط.
- دستخطی که خواندن آن سخت است.
- مشکل در انتقال افکار به صورت مکتوب.
- متنی که سازماندهی ضعیفی دارد یا درک آن دشوار است.
- مشکلاتی در املاء، دستور زبان و نشانهگذاری.
3. اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان

اختلال یادگیری در ریاضی، که به آن دیسکلکولیا (Dyscalculia) گفته میشود، ممکن است باعث ایجاد مشکلات در مهارتهای زیر شود:
- درک نحوه عملکرد اعداد و ارتباط آنها با یکدیگر.
- حل مسائل ریاضی.
- یادگیری قوانین پایهای ریاضی.
- استفاده از نمادهای ریاضی.
- درک مسائل کلامی ریاضی.
- سازماندهی و ثبت اطلاعات هنگام حل یک مسئله ریاضی.
تدریس خصوصی ریاضی ابتدایی با اساتید برتر؛ برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
4. اختلال گفتار و زبان در دانش آموزان
دانش آموزانی که با اختلالات گفتار و زبان مواجه هستند، ممکن است در استفاده و درک کلمات شفاهی یا نوشتهشده مشکل داشته باشند. این دسته از دانش آموزان ممکن است در موارد زیر دچار مشکل شوند:
- خواندن و نوشتن
- حل مسائل کلامی ریاضی
- دنبال کردن دستورالعملها
- پاسخ دادن به سوالات
اختلالات مختلفی در گفتار و زبان وجود دارد که میتواند بر دانش آموزان تأثیر بگذارد. برخی از مثالها عبارتند از:
- لکنت: مشکل در گفتن کلمات یا جملات به شکلی که مانع از روان و طبیعی صحبت کردن فرد شود.
- خطاهای بیان: مشکل در ساخت کلمات یا اصوات خاص.
- آپراکسی: مشکل در حرکت دقیق لبها، فک و زبان برای صحبت کردن.
دانش آموزان با اختلالات گفتاری یا زبانی معمولاً میتوانند اطلاعات بصری را به خوبی درک کنند و با آن کار کنند. این دانش آموزان همچنین میتوانند از نشانههای بصری در موقعیتهای اجتماعی به خوبی استفاده کنند.
5. اختلال در مهارتهای غیرکلامی در دانش آموزان
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی معمولاً مهارتهای زبان پایهای خوبی دارند. آنها ممکن است در حفظ کلمات نیز توانایی بالایی داشته باشند. اما این کودکان ممکن است در برخی از مهارتهایی که ارتباطی با صحبت کردن ندارند دچار مشکل شوند، مانند:
- درک محل قرارگیری اشیاء
- درک مفاهیم انتزاعی
- خواندن احساسات افراد از طریق حالتهای چهره و نشانههای دیگر
- حرکت دادن بدن، که به آن هماهنگی جسمانی نیز گفته میشود. این نوع مشکل به نام دیسپراکسی شناخته میشود.
- مهارتهای حرکتی ظریف مانند نوشتن. این مشکل ممکن است همراه با اختلالات یادگیری دیگر باشد.
- توجه، برنامهریزی و سازماندهی، همانطور که در اختلال کمتوجهی/بیشفعالی (ADHD) مشاهده میشود.
- درک وظایف پیچیدهتر خواندن یا نوشتن که معمولاً در مقاطع بالاتر مدرسه ابتدایی ظاهر میشود.
اختلالات یادگیری معمولاً بر اساس مهارتهای مدرسهای گروهبندی میشوند. انواع اختلالات یادگیری که در دانش آموزان بیشتر مشهود هستند معمولاً حول خواندن، نوشتن یا ریاضی میچرخند.
جدول زیر، خلاصهای از رایجترین اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی را نشان میدهد:
نوع اختلال | مشکلاتی که ایجاد میکند |
دیسلکسی (اختلال در خواندن) | خواندن، نوشتن، املا، صحبت کردن |
دیسکلکولیا (اختلال در ریاضی) | حل مسائل ریاضی، درک زمان، استفاده از پول |
دیسگرافی (اختلال در نوشتن) | دستخط، املا، سازماندهی ایدهها |
دیسپراکسی (اختلال در یکپارچگی حسی) | هماهنگی دست و چشم، تعادل، مهارتهای دستی |
دیسفازیا/آفازیا (اختلال در زبان) | درک زبان گفتاری، درک مطلب |
اختلال پردازش شنوایی (اختلال در شنیدن تفاوت بین صداها) | خواندن، درک مطلب، زبان |
اختلال پردازش بصری (اختلال در تفسیر اطلاعات بصری) | خواندن، ریاضی، نقشهها، جداول، نمادها، تصاویر |
برای شناخت اختلالات یادگیری در دانش آموزان و راه حلهای آن، در وبینارهای آموزشی استادبین ثبت نام کنید.
علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان
مهمترین عللی که ممکن است در اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی نقش داشته باشند عبارتند از:
- تاریخچه خانوادگی و ژنتیک: داشتن یک خویشاوند درجه یک مانند والدین که دچار اختلال یادگیری است، خطر ابتلا به این اختلال را در کودک افزایش میدهد.
- ریسکهای قبل از تولد و بلافاصله پس از تولد: اختلالات یادگیری با رشد ضعیف در رحم و قرار گرفتن در معرض الکل یا مواد مخدر قبل از تولد مرتبط است. همچنین این اختلالات به تولد زودرس و وزن بسیار کم هنگام تولد نیز مربوط میشوند.
- تروماهای عاطفی: مشکلات و ترسهای عاطفی شامل یک تجربه استرسزا یا آزار عاطفی هستند. اگر هرکدام از این موارد در کودکی اتفاق بیفتند، ممکن است بر نحوه رشد مغز تأثیر بگذارند و خطر اختلالات یادگیری را افزایش دهند.
- تروماهای فیزیکی: آسیبهای سر یا بیماریهای سیستم عصبی ممکن است در بروز اختلالات یادگیری نقش داشته باشند.
- مواد سمی: قرار گرفتن در معرض سطوح بالای سموم مانند سرب با خطر بالاتر اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی مرتبط است.
علائم و نشانههای اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی از دانشآموزی به دانشآموز دیگر متفاوت است. یک دانشآموز ممکن است در خواندن و املا مشکل داشته باشد، در حالی که دانشآموز دیگر عاشق کتاب باشد اما نتواند ریاضی را درک کند. دانشآموز دیگری ممکن است در درک آنچه دیگران میگویند یا در ارتباط کلامی با مشکل مواجه باشد. این مشکلات بسیار متفاوت هستند، اما همه آنها اختلالات یادگیری به شمار میآیند.
تشخیص اختلالات یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تنوع گسترده، هیچ علامت یا الگوی خاصی وجود ندارد که بتوان بهعنوان نشانهای از مشکل به آن اشاره کرد. با این حال، برخی از علائم هشداردهنده در سنین مختلف رایجتر از دیگران هستند. اگر از این علائم آگاه باشید، میتوانید اختلال یادگیری را بهطور زودهنگام شناسایی کنید و سریعاً اقداماتی برای کمک به دانشآموز خود انجام دهید.
چکلیست زیر برخی از علائم هشداردهنده رایج برای اختلالات یادگیری در دانشآموز را ارائه میدهند. به خاطر داشته باشید که دانش آموزانی که اختلال یادگیری ندارند، ممکن است در مواقع مختلف با برخی از این مشکلات مواجه شوند. پدر و مادر دانشآموز زمانی باید نگران شوند که در توانایی فرزند برای یادگیری مهارتهای خاص، ناهماهنگی ثابت و مداوم وجود داشته باشد.
علائم اختلال یادگیری در یک دانشآموز میتواند شامل موارد زیر باشد:
- عدم توانایی در تسلط بر مهارتهای خواندن، املا، نوشتن یا ریاضی در سطوح سنی و تحصیلی مورد انتظار.
- مشکل در درک و دنبال کردن دستورالعملها.
- مشکل در بهخاطر سپردن چیزی که کسی بهتازگی گفته است.
- نداشتن هماهنگی هنگام راه رفتن، ورزش کردن یا انجام کارهایی که نیاز به عضلات کوچک دارند، مانند نگه داشتن مداد.
- گم کردن آسان تکالیف خانگی، کتابهای مدرسه یا دیگر وسایل.
- مشکل در انجام بهموقع تکالیف و وظایف مدرسه.
- رفتارهای عصبی، شورشی یا عاطفی در مدرسه، یا نمایش این رفتارها در حین انجام کارهای تحصیلی مانند تکالیف یا خواندن.
علائم اختلالات یادگیری در کودکان پیشدبستانی
- مشکل در تلفظ کلمات.
- مشکل در پیدا کردن کلمه درست.
- مشکل در قافیهسازی.
- مشکل در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگها، اشکال یا روزهای هفته.
- مشکل در دنبال کردن دستورالعملها یا یادگیری برنامهها و روالها.
- مشکل در کنترل مداد رنگی، مداد و قیچی یا رنگآمیزی درون خطوط.
- مشکل در استفاده از دکمهها، زیپها، قلابها یا یادگیری بستن کفشها.
علائم اختلالات یادگیری در سنین 5 تا 9 سال
- مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها.
- ناتوانی در ترکیب صداها برای ساخت کلمات.
- اشتباه در خواندن کلمات ابتدایی و پایه.
- یادگیری مهارتهای جدید با سرعت پایین.
- اشتباه نوشتن کلمات به صورت مکرر و مرتکب شدن اشتباههای زیاد.
- مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی.
- مشکل در گفتن ساعت.
علائم اختلالات یادگیری در سنین 10 تا 13 سال
- مشکل در درک مطلب خواندن یا مهارتهای ریاضی.
- مشکل در پاسخ دادن به سوالات آزمونهای باز یا مسائل کلامی.
- بیعلاقه به خواندن و نوشتن؛ اجتناب از خواندن بلند.
- دستخط ضعیف.
- مهارتهای سازماندهی ضعیف (اتاق خواب، تکالیف و میز کار بههمریخته و بینظم است).
- مشکل در دنبال کردن بحثهای کلاسی و بیان افکار به صورت شفاهی.
- نوشتن یک کلمه بهطور متفاوت در یک سند واحد.
تاثیر اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی

اختلالات یادگیری میتوانند بر مهارتها و توانایی دانش آموزان برای پیشرفت در کلاس تأثیر بگذارند. این اختلالات نهتنها بر یادگیری، بلکه بر اعتمادبهنفس و رفتار دانش آموزان نیز اثرات منفی میگذارند. نبود حمایتهای کافی نیز چالشهای بیشتری را برای این دانش آموزان ایجاد میکند.
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ممکن است در کلاس آسیبپذیرتر باشند و معلمان همیشه قادر به شناسایی این اختلالات بهسرعت نباشند. در ادامه، به بررسی چالشهایی میپردازیم که دانش آموزان ابتدایی دارای اختلالات یادگیری در کلاس با آنها مواجه هستند.
1. چالشهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی
اختلالات یادگیری میتوانند بر مهارتهای اساسی مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات تأثیر بگذارند. برای مثال، دانش آموزانی که به دیسلکسیا (اختلال خواندن) مبتلا هستند، ممکن است زمان بیشتری برای خواندن و درک متون نیاز داشته باشند یا نتوانند کلمات را بهدرستی تلفظ کنند. این مشکلات میتواند منجر به کاهش سرعت یادگیری و انباشت تکالیف درسی شود که در نهایت، احساس ناکامی و دلسردی را در دانشآموز به وجود میآورد.
2. کاهش اعتمادبهنفس
یکی از بزرگترین تأثیرات اختلالات یادگیری، کاهش اعتمادبهنفس در دانش آموزان است. وقتی دانشآموز متوجه میشود که نمیتواند مانند همسالان خود به سرعت مطالب را یاد بگیرد یا نمرات خوبی کسب کند، ممکن است احساس شکست کند. این احساس ناکامی به مرور زمان میتواند باعث شود که دانشآموز در فعالیتهای کلاسی شرکت نکند یا از به اشتراک گذاشتن پاسخهای خود در جمع بترسد.
3. رفتارهای اجتنابی و مشکلات رفتاری
دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ممکن است برای فرار از چالشهای درسی، رفتارهای اجتنابی از خود نشان دهند. این رفتارها شامل درخواست مکرر برای خروج از کلاس، ناتمام گذاشتن تکالیف یا حتی بینظمی و رفتارهای اختلالآمیز در کلاس است. این واکنشها میتواند به دلیل ترس از قضاوت شدن یا ناتوانی در انجام تکالیف به وجود آید. در موارد شدیدتر، مشکلات رفتاری ممکن است منجر به تنبیههای انضباطی مانند محرومیت از زنگ تفریح یا حتی تعلیق شود که خود بر وضعیت روانی دانشآموز تأثیر منفی میگذارد.
4. مشکلات سازماندهی دروس و مدیریت زمان
اختلالات یادگیری میتوانند توانایی دانش آموزان ابتدایی در سازماندهی و مدیریت زمان را تحت تأثیر قرار دهند. بسیاری از دانش آموزان با این اختلالات در به خاطر سپردن تکالیف، آماده کردن لوازم مورد نیاز برای کلاسهای مختلف و رعایت برنامههای زمانی دچار مشکل میشوند. برای مثال، در سالهای بالاتر مقطع ابتدایی که تعداد کلاسها و معلمان بیشتر میشود، این مشکلات میتوانند تشدید شوند و باعث شوند دانشآموز نتواند بهدرستی با تغییرات و وظایف جدید کنار بیاید.
5. کمبود حمایتهای آموزشی
یکی از مشکلات اصلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، کمبود حمایتهای کافی در محیطهای آموزشی است. معلمان ممکن است به دلیل ناآگاهی از نوع و شدت اختلال یادگیری دانشآموز، نتوانند روشهای آموزشی مناسبی را به کار گیرند. همچنین، نبود منابع کافی مانند متخصصان آموزشی، برنامههای آموزشی فردی یا ابزارهای کمکآموزشی میتواند مانع از پیشرفت تحصیلی دانشآموز شود.
برای درخواست معلم خصوصی ابتدایی برای یادگیری بهتر فرزندتان کلیک کنید.
نحوه برخورد با دانش آموزان اختلال یادگیری
تحقیقات همچنان تأیید میکنند که میتوان به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری آموزش داد که “چگونه یاد بگیرند”. ما میتوانیم شرایطی را برای آنها فراهم کنیم که بتوانند رقابت کنند و جایگاه خود را حفظ کنند.
برخی از روشهای مداخلهای که نتایج چشمگیری در یادگیری دانش آموزان درگیر با اختلال یادگیری به همراه دارند، عبارتاند از:
- آموزش مستقیم
- آموزش استراتژیهای یادگیری
- استفاده از رویکرد چندحسی ساختاریافته به صورت گامبهگام و همزمان
روشهای تدریس مؤثر برای دانش آموزان با اختلالات یادگیری

معلمانی که این روشها را به کار میگیرند، تاثیر چشمگیری بر یادگیری این دانش آموزان دارند:
- یادگیری را به گامهای کوچک تقسیم میکنند.
- از ابزارهای سنجش و ارزیابی استفاده میکنند.
- بازخوردهای منظم و باکیفیت ارائه میدهند.
- برای تکمیل گفتههای خود از نمودارها، تصاویر و گرافیکها استفاده میکنند.
- تمرینهای مستقل، طراحیشده و فشرده را بهطور مداوم ارائه میدهند.
- الگوهای آموزشی را که دانش آموزان باید دنبال کنند، مدلسازی میکنند.
- راهنماییهایی برای استفاده از استراتژیها ارائه میدهند.
- و دانش آموزان را با پرسشهای فرایندی مانند “این استراتژی چقدر مؤثر است؟ کجا میتوانید آن را دوباره به کار ببرید؟” درگیر میکنند.
یکی دیگر از روشهایی که تأثیر زیادی دارد، استفاده از تکنیکهای حمایتی یا اسکافلدینگ (Scaffolding) است. این فرآیند با آموزش کاملاً هدایتشده توسط معلم، که به آن آموزش صریح گفته میشود، آغاز میشود و سپس به تدریج دانش آموزان مهارت لازم را کسب میکنند تا به مرحلهای برسند که بتوانند یادگیری را بهصورت مستقل مدیریت کنند.
روشهای تدریس خصوصی و شخصیسازی آموزش
استفاده از روشهای تدریس خصوصی و طراحی برنامههای آموزشی بر اساس نیازهای فردی دانش آموزان میتواند تأثیر چشمگیری داشته باشد. در این روشها:
- برنامه آموزشی متناسب با تواناییها و چالشهای خاص هر دانشآموز طراحی میشود.
- تمرکز بیشتری بر مهارتهایی که دانشآموز در آنها ضعف دارد انجام میگیرد.
- زمان یادگیری به گونهای تنظیم میشود که دانشآموز بتواند با سرعت مناسب خود پیشرفت کند.
استفاده از معلمان متخصص
حضور معلمانی که بهخوبی با اختلالات یادگیری آشنا هستند و آموزشهای تخصصی در این زمینه دیدهاند، بسیار مؤثر است. این معلمان:
- میتوانند علائم اختلالات یادگیری را سریعتر شناسایی کنند.
- ابزارها و تکنیکهای مؤثرتری برای کمک به دانش آموزان به کار میگیرند.
- محیطی حمایتی و تشویقکننده برای دانش آموزان ایجاد میکنند.
نقش تدریس خصوصی در بهبود اختلالات یادگیری
تدریس خصوصی و شخصیسازیشده میتواند به عنوان راهکاری مؤثر در کمک به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مطرح شود و نقشی کلیدی در بهبود وضعیت تحصیلی و مهارتی آنها ایفا کند.
یکی از مزایای اصلی تدریس خصوصی، تمرکز ویژه بر نیازهای خاص دانشآموز است. این نوع آموزش به معلمان اجازه میدهد تا بر مهارتهایی که دانشآموز در آنها ضعف دارد، مانند املا، خواندن یا حل مسائل ریاضی، تمرکز کنند. تدریس خصوصی به دانشآموز دارای اختلال یادگیری این امکان را میدهد تا با سرعت خود پیش برود و مفاهیمی را که در کلاس عمومی ممکن است نادیده گرفته شوند، بهتر درک کند. همچنین برای دانش آموزانی که در خواندن یا نوشتن ضعف دارند، تدریس خصوصی فرصتی است تا این مهارتهای کلیدی به صورت دقیق و گامبهگام تقویت شوند.
معلمان خصوصی، با تجربه و دانش خود، میتوانند به صورت عمیقتر و دقیقتر به نیازهای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بپردازند و راهکارهای مناسبی برای رفع آن ارائه دهند. معلمان خصوصی میتوانند نقاط قوت و ضعف دانشآموز را شناسایی و برنامهای متناسب با نیازهای او طراحی کنند.
علاوه بر این، تدریس خصوصی معمولاً در محیطی آرام و بدون استرس انجام میشود که به دانشآموز کمک میکند بهتر تمرکز کند و بدون نگرانی سوالات خود را مطرح کند. معلم نیز میتواند تمرینهای خاصی را برای دانشآموز طراحی کند که مستقیماً روی مهارتهای مورد نیاز او تمرکز داشته باشد.
استادبین، پلتفرم جامع تدریس خصوصی در منزل؛ یادگیری را شروع کنید.
نکات پایانی برای والدین و معلمان دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری
برای پشتیبانی بهتر از دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، والدین و معلمان میتوانند اقدامات زیر را انجام دهند:
- والدین باید با معلمان و متخصصان مدرسه همکاری نزدیک داشته باشند تا برنامه آموزشی دانشآموز را بهینه کنند.
- دانشآموز را به ابراز احساسات و نیازهای خود و ایجاد فضایی امن برای گفتوگو تشویق کنید.
- اعتمادبهنفس دانشآموز را از طریق تحسین پیشرفتهای کوچک تقویت کنید.
- ابزارهای کمکآموزشی، مانند نرمافزارهای آموزشی و بازیهای تقویتکننده مهارتها را برای دانشآموز فراهم کنید.
- از روشهای انگیزشی استفاده کنید و فرصتهایی برای موفقیتهای کوچک و بزرگ فراهم کنید.
سوالات متداول
آیا ADHD یک اختلال یادگیری است؟
ADHD (اختلال نقص توجه و بیشفعالی) یک اختلال یادگیری محسوب نمیشود. با این حال، برخی افراد ممکن است همزمان هر دو شرایط را داشته باشند. اختلال یادگیری تنها از طریق تستهایی که توسط روانشناس انجام میشود قابل تشخیص است، در حالی که ADHD به عنوان یک وضعیت پزشکی توسط پزشک، مانند روانپزشک، تشخیص داده میشود.
علل اختلال یادگیری در دانش آموزان ابتدایی چیست؟
علتهای اصلی اختلالات یادگیری هنوز ناشناخته است. با این حال، برخی نظریهها این شرایط را به عوامل ژنتیکی مرتبط میدانند، در حالی که دیگران آن را به شرایط حاکم بر زمان لقاح و تولد نسبت میدهند.
چگونه به فردی با اختلال یادگیری کمک کنیم؟
بزرگترین کمک برای دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری، فراهم کردن یک محیط حمایتی است. این کودکان ممکن است نیاز به کلاسهای خصوصی و معلم خصوصی علاوه بر کلاسهای مدرسه داشته باشند.
بدون دیدگاه