اصول طراحی گرافیک

27

اصول طراحی گرافیک که شامل کنتراست، تعادل، تاکید، تکرار، تناسب، سلسله مراتب، ریتم، الگو، فضای مثبت و منفی، حرکت، تنوع، وحدت، هم‌ترازی، هارمونی رنگ، ترکیب بندی و … است، به گرافیک دیزاینر کمک می‌کند تا به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شده و پیام مورد نظر را به شکل موثرتری به مخاطب برساند. به همین دلیل در این مقاله به توضیح و بررسی این اصول پرداخته‌ایم تا بتوانید هنگام طراحی‌های خود، آن‌ها را مدنظر داشته و سطح طراحی‌های خود را ارتقا دهید.

اصول طراحی گرافیک

اصول طراحی گرافیک مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های اساسی در طراحی گرافیک هستند که به شما کمک می‌کنند دید کلی نسبت به طراحی گرافیکی پیدا کرده و بتوانید طرح‌ها و ترکیب‌بندی‌های جذاب و اصولی خلق کنید. در واقع طراحی گرافیک، تنها محدود به یادگیری کار با نرم افزارهای طراحی نبوده و قدم اول برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک حرفه‌ای، آشنایی با اصول اولیه طراحی گرافیک است. اصول طراحی گرافیک همچنین کمک می‌کند تا بتوانید ارتباط بصری موثرتری با مخاطبان خود برقرار کرده و در ایجاد حس و یا انتقال پیام مورد نظر، عملکرد بهتری داشته باشید.

کنتراست

کنتراست (Contrast) به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول طراحی گرافیک، به معنای تضاد و تفاوت میان عناصر بصری مختلف مانند تیرگی و روشنی، رنگ‌های گرم و سرد، عناصر هندسی و غیر هندسی، بزرگی و کوچکی و … است. کنتراست در واقع باعث برجسته‌تر شدن عناصر مختلف تصویر شده و از این طریق، انتقال مفهوم و پیام موثرتری خواهد شد. کنتراست همچنین به خوانایی بهتر محتوای متنی کمک کرده که در طراحی گرافیک تبلیغاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کنتراست

تعادل

تعادل بصری در اصول طراحی گرافیک از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای یک طراحی اصولی لازم است به وزن بصری یا وزن دیداری عناصر مختلف شامل رنگ، بافت، اندازه، اشکال هندسی  و … دقت کنید. چرا که توجه نکردن به این اصل در طراحی، موجب آشفتگی، عدم تعادل و بی‌نظمی در تصاویر شده و مانع تاثیرگذاری آن خواهد شد. برقراری تعادل یا توازن بین اجزای مختلف یک اثر هنری، شامل دو نوع متقارن (قرینه) و نامتقارن است که در هر دو حالت، لازم است ترکیب‌بندی و چیدمان عناصر به گونه‌ای باشد که وزن بصری آن‌ها یکسان و در حال تعادل باشد.

تعادل در اصول گرافیک

تاکید (اهمیت)

اصل تاکید در طراحی گرافیک، به اهمیت عناصر مورد استفاده و ترتیب آن‌ها اشاره داشته و بر اساس آن لازم است اطلاعات مهم و پیام اصلی طراحی، در نقطه کانونی تصویر قرار گرفته و به شکلی بولد و برجسته مشخص شود. به عنوان مثال تیترها یا نوشته‌هایی با فونت‌های بزرگ و بولد، توجه مخاطب را در اولین نگاه جلب کرده و اهمیت آن را به خوبی نشان می‎‌دهد. در مقابل نیز، یک تایپوگرافی کوچک در گوشه تصویر یا پایین صفحه، وزن بصری بالایی نداشته و در نظر مخاطب، مهم و تاثیرگذار نخواهد بود.

تاکید در اصول طراحی گرافیک

تکرار

تکرار عناصر مختلف شامل فونت، رنگ، شکل، خط، الگو و … در یک طرح، یکی از اصول طراحی گرافیک است که سبب ماندگار شدن یک عنصر یا نشانه منحصربه‌فرد در ذهن مخاطب شده و سبب می‌شود دیدن آن عنصر یا نشانه، برند یا پیام مورد نظر شما را در ذهن بیننده یادآور شود. اصل تکرار همچنین کمک می‌کند پیام اصلی طرح، راحت‌تر به مخاطب منتقل شده و احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری در او ایجاد شود.

تناسب

تناسب در طراحی گرافیکی به تفاوت در مقیاس و ارتباط بین ابعاد و اندازه عناصر در یک طرح اشاره داشته و می‌توان از آن برای ایجاد تأکید نیز استفاده کرد. چرا که عناصر بزرگ‌تر در طراحی نسبت به عناصر کوچک‌تر، راحت‌تر دیده شده و این اختلاف در تناسب، توجه بیننده را به خوبی جلب می‌کند. اگر علاقه‌مند به یادگیری گرافیک هستید می توانید از مزایای یادگیری در استادبین استفاده کرده و برای یادگیری از تدریس خصوصی گرافیک استفاده نمایید.

سلسله مراتب

سلسله‌ مراتب بصری در اصول طراحی گرافیکی به معنای اولویت‌بندی و مرتب کردن اطلاعات و عناصر بر اساس اهمیت آن‌ها بوده و نکته مهم در آن این است که با استفاده از شیوه‌‌های  بصری مختلف مانند مقیاس یا اندازه، تایپوگرافی، رنگ و …، توجه مخاطب را به مهم‌ترین عناصر جلب کنید.

تدریس خصوصی

ریتم

ریتم بصری از جمله اصول طراحی گرافیکی است که با استفاده از عناصر تکرارشونده در طراحی ایجاد شده و شامل انواع مختلف ریتم متناوب، ریتم یکنواخت، ریتم تکاملی و ریتم موجی است. ریتم در طراحی گرافیکی در اثر حرکت و تکرار پی‌درپی عناصر مانند اشکال، رنگ‌ها، خطوط و … ایجاد شده و ضمن ایجاد حس نظم و حرکت، توجه مخاطب را به صورت متوالی و از یک بخش به بخش دیگر جلب می‌کند.

الگو (پترن)

الگو یا پترن در طراحی گرافیک شامل تکرار مجموعه‌ای از عناصر گرافیکی است که در کنار یکدیگر، یک واحد را ایجاد کرده و کمک می‌کند یک طراحی چشم‌نواز و هماهنگ داشته باشید. بر خلاف اصل تکرار که تنها بر روی یک عنصر متمرکز  است، اصل الگو شامل مجموعه‌ای از عناصر بوده که در یک طرح تکرار می‌شوند.

الگو و پترن در طراحی گرافیک

فضای مثبت و منفی (فضای سفید)

فضای سفید یا فضای منفی، به فضاهای خالی طرح گفته می‌شود که هیچ یک از المان‌های بصری در آن قرار نداشته اما خود، یک عنصر طراحی مهم است. فضای سفید در واقع یکی از اصول طراحی گرافیک بوده که فرصت تنفس و فکر کردن را برای بیننده ایجاد کرده و همچنین، به تمایز و تاکید بر عناصر مهم طرح کمک می‌کند.

فضای مثبت و منفی

حرکت و جنبش

استفاده از عنصر حرکت و جنبش یکی از اصول طراحی گرافیکی است که به نحوه حرکت چشم کاربر بر روی یک تصویر اشاره داشته و موجب پویا شدن طراحی می‌شود. در واقع، یک گرافیست ماهر، عناصر مهم را در مسیر الگوهای حرکت طبیعی چشم کاربران قرار داده و به این ترتیب، چشم کاربر را از یک عنصر به عنصر مهم بعدی هدایت می‌کند. از مهم‌ترین الگوهای حرکت طبیعی چشم نیز می‌توان به الگوی F، الگوی Z و الگوی لایه‌‌های کیک اشاره کرد.

تنوع

اصل تنوع در طراحی گرافیکی ضمن ایجاد حس تازگی و سرزندگی، مانع یکنواختی تصویر شده و استفاده از آن، نتیجه جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتری خواهد داشت. برای استفاده از این اصل، لزوما نباید به خلق طرح‌های نو و ابتکاری فکر کنید، بلکه به کار بردن عناصر منحصربه‌فرد و غیر منتظره نیز، تنوع کافی را در طراحی شما ایجاد خواهد کرد. در واقع برای ایجاد تنوع در طرح می‌توانید از المان‌های بصری مختلف مانند رنگ، تایپوگرافی، تصاویر، اشکال و … استفاده کرده و از این طریق، نظر مخاطب را به یک بخش یا عنصر خاص در طراحی جلب کنید.

وحدت و پیوستگی

اصل وحدت و پیوستگی در طراحی گرافیکی کمک می‌کند عناصر مختلف و تکه‌های مجزا در یک تصویر، به عنوان یک طرح واحد و یکپارچه بوده و  هماهنگی داشته باشند. اصل وحدت کمک می‌کند به عنوان یک گرافیست، به روابط عناصر بصری با یکدیگر و انتقال واضح و منسجم مفاهیم توجه داشته باشید و هم از نظر بصری و هم از نظر مفهومی، هماهنگی مورد نظر را در طرح ایجاد کنید.

هم ترازی

هم ترازی (Alignment) از جمله اصول مهم طراحی گرافیک است که در آن باید المان‌های مختلف، تصاویر و نوشته‌ها را به گونه‌ای کنار هم قرار دهید که نظم و ارتباط بصری مشخصی با یکدیگر داشته باشند.

هارمونی رنگ

هارمونی رنگ به معنای تعادل، هم‌خوانی و هماهنگی رنگ‌ها در طراحی گرافیکی بوده که ضمن ایجاد جذابیت‌های دیداری و بصری، احساس نظم و تعادل را به مخاطب منتقل می‌کند. هارمونی رنگ سبب ارتباط بهتر طرح با مخاطب شده و نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.

ترکیب بندی یا کادربندی

ترکیب بندی، کادربندی یا کمپوزیسیون در طراحی گرافیکی نیز مانند عکاسی و فیلم‌برداری، اهمیت بالایی داشته و شامل چیدمان و سازماندهی عناصر بصری و نحوه قرارگیری آن‌ها نسبت به یکدیگر است. ترکیب بندی در اصول طراحی گرافیکی در واقع مانند یک نقشه راه بصری است که هنرمند می‌تواند به کمک آن، موضوع یا عناصر مهم را در نقاط کانونی قرار داده و از این طریق، پیام تصویر را به شکل موثرتری به مخاطب منتقل کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *