ارمنستان

58
ارمنستان

ارمنستان، یکی از همسایگان شمالی ایران است که با کشورمان مرز مشترک دارد. نزدیک بودن این کشور به ایران، هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل نسبت به دیگر کشورهای خارجی، امنیت بالای اجتماعی، فرهنگ نزدیک ارمنی‌ها به ایرانی‌ها و وجود دانشگاه‌های خوب و باکیفیت باعث شده تا ارمنستان موردتوجه بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان به تحصیل در ایران قرار گیرد. این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعددی می‌باشد که رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم مهندسی، پزشکی، علوم پایه و هنر را به دانشجویان ارائه می‌دهند. علاوه بر این، دانشگاه‌هایی به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی، فرانسوی، روسی و … نیز در این کشور وجود دارند که دانشجویان را جذب می‌کنند و به ارائه دروس با زبانی  غیر از ارمنی می‌پردازند. رفت‌وآمد آسان به ارمنستان و در دسترس بودن ویزای این کشور نیز از دیگر دلایلی است که باعث می‌شود تا خانواده‌ها فرزندان خود را با خیال راحت برای تحصیل در ایروان به این کشور بفرستند تا در صورت نیاز بتوانند برای دیدن فرزندانشان و رسیدگی به وضعیت آن‌ها به ارمنستان بروند.

ارمنستان

موقعیت جغرافیایی

از نظر جغرافیایی ارمنستان بین دریای سیاه و دریای خزر واقع شده که می تواند پل ارتباطی بین ایران و اروپا محسوب شود، همسایگان آن از شمال کشور گرجستان، از شرق جمهوری آذربایجان، از غرب ترکیه و در نهایت از جنوب ایران و نخجوان هستند. این سرزمین در بخش شمال فلات معروف ارمنستان شکل گرفته است و قدمتی بیش از 3000 سال دارد که ارمنستان کنونی تنها بخشی از فلات اصلی و بزرگ ارمنستان را تشکیل داده است؛ به طور کلی می توان ارمنستان را یک کشور کوهستانی دانست که عموما آب و هوای معتدل و نسبتا پربارانی دارد.

مذهب و زبان ارمنستان

اولین کشوری که در قرن چهارم دین مسیحیت به آن راه پیدا کرد ارمنستان بود که به همین دلیل بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم آن از مسیحیت الگو گرفته است؛  دین رسمی کشور ارمنستان مسیحیت است و از این رو کلیساهای متعددی در کشور دیده می شود و می توان گفت کلیسا به نوعی ریشه در فرهنگ و اصالت آن‌ها دارد. نام این کشور در قدیم به زبان محلی “هایک” بوده که به مرور زمان با اضافه کردن پسوند “ستان” تغییر نام داده است، زبان اصلی مردم این سرزمین ارمنی است و فرهنگ آن‌ها بیشتر مربوط به مردم بومی ارمنی می شود؛ البته زبان ارمنی به دو زیر شاخه ارمنی شرقی و ارمنی غربی تقسیم می شود که تنها تفاوتی در تلفظ‌های آن وجود دارد در نهایت زبان ارمنی شرقی به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته شده است و بعد از آن نیز زبان روسی زبان دوم آن‌هاست.

کشور ارمنستان

 جمعیت کشور ارمنستان در سال 2023

طبق آخرین آمار رسمی در دسامبر 2021، جمعیت ارمنستان حدود 2.961.000 نفر بود. با توجه به نرخ رشد جمعیتی که آمارهای قبلی نشان می‌دادند، مشخص شده بود که جمعیت این کشور در سال 2023 به حدود 2.970.000 نفر خواهد رسید. با این حال، با توجه به تغییرات جدید، نرخ رشد جمعیتی که در سال 2021 ثبت شده بود، افزایش یافته و نرخ رشد جمعیت ارمنستان در سال 2023 به حدود 0.19٪ ارتقا پیدا کرده است. به همین دلیل، جمعیت ارمنستان در سال 2023 به تعداد 2.976.635 نفر رسیده است که بصورت تقریبی تعداد سیصد هزار نفر آنها ایرانی های مقیم می باشند. از سال 2015 تا 2021، جمعیت ارمنستان با مشکل کاهش جمعیت مواجه بود ولی با بهبود شرایط اقتصادی و بهبود سطح زندگی، نرخ رشد جمعیت این کشور در دو سال اخیر افزایش یافته است. به طور کلی، جمعیت ارمنستان در طول سال‌های اخیر در معرض تغییرات دموگرافیکی بوده است که شامل رشد کم جمعیت، کاهش نرخ تولد و افزایش نرخ مهاجرت از کشور به سایر مناطق جهان است.

مدارس بین‌المللی ارمنستان

تحصیل در ارمنستان از مدارس آغاز می‌گردد که شامل 4 سطح مقدماتی، ابتدایی، متوسطه و ارشد می‌باشد. سطح مقدماتی برای کودکان 3 تا 6 سال بوده و اختیاری است، اما تحصیل در سطوح ابتدایی و متوسطه، که برای دانش‌آموزان 7 تا 14 سال برگزار می‌شود، اجباری بوده و رایگان است.

بسیاری از خانواده‌هایی که به ارمنستان مهاجرت می‌کنند، نگران وضعیت تحصیلی فرزندانشان‌ هستند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که، کشور ارمنستان علاوه بر مدارس عادی، دارای مدارس بین‌المللی انگلیسی زبان نیز می‌باشد. مدارس بین‌المللی دارای استاندارهای کیفی بالایی هستند و از سیستم‌ آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا تبعیت می‌کنند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید فرزند خود را به یک مدرسه ایرانی نیز بفرستید. مجتمع آموزشی شهید فهمیده در ایروان، خدمات آموزشی خود را به زبان فارسی ارائه داده و در زمینه آموزش دانش‌آموزان ایرانی فعالیت می‌کند. 

تدریس در ارمنستان

آموزش عالی کشور ارمنستان

ارمنستان، علاوه بر دانشگاه‌های دولتی دارای دانشگاه‌های خصوصی متعددی نیز می‌باشد که همه آن‌ها تاییدیه وزارت علوم این کشور را دریافت کرده‌اند. سیستم آموزشی کشور ارمنستان از استاندارهای جهانی پیروی می‌کند و از کتاب‌های مرجع و آخرین دانش روز دنیا برای تعلیم به دانشجویان خود بهره می‌برد. اساتید دانشگاه‌های این کشور نیز از لحاظ علمی جایگاه خوبی در دنیا دارند و در مجامع علمی و کنفرانس‌های بین‌المللی شناخته‌ شده‌اند. در کل می‌توان گفت، دانشگاه‌های این کشور کیفیت علمی بالایی دارند و مدارک قابل قبولی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند.  

آموزش عالی در کشور ارمنستان در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شود و طیف گسترده‌ای از رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و هنر را در برمی‌گیرد. دوره کارشناسی بین بین 3.5 تا 4.5 سال، کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال و دکترا بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. زبان تدریس در دانشگاه‌ها نیز متفاوت است و بسته به دانشگاه می‌تواند ارمنی، روسی، انگلیسی یا فرانسوی باشد.

تحصیل در ایروان ارمنستان

ایرانیان بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند تحصیل خود را در دانشگاه‌های خارج از ایران ادامه دهند. برای این کار می‌توانند از همان بدو ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه‌های ارمنستان شوند یا مقاطع بالاتر تحصیلی را در این کشور دنبال نمایند. در هر مقطعی که وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوید، باید روندی را طی کنید و دوره‌ آموزشی مشخصی را بگذرانید.

تحصیل در دوره کارشناسی: دوره کارشناسی در ارمنستان 4 ساله است. دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید در یک آزمون ورودی شرکت کنند که در صورت قبولی، می‌توانند وارد مقطع کارشناسی شوند. دقت داشته باشید که مدرک کاردانی در ارمنستان جایگاهی ندارد. در صورتی که با این مدرک وارد دانشگاه شوید باید دوره‌ای را سپری کنید که با نام دوره کالج شناخته می‌شود. البته، مدارک کاردانی الکترونیک، مخابرات، مکانیک و … در این کشور قابل قبول هستند. دانشجو با این مدرک می‌تواند وارد دوره کاردانی به کارشناسی شود که حدود 3 سال طول می‌کشد.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده باشند. در این صورت می‌توانند وارد دانشگاه‌های ارمنستان شده و در مقطع ارشد مشغول به تحصیل شوند. دوره کارشناسی ارشد حدود 2 تا 3 سال طول می‌کشد.

تحصیل در دوره دکترا: مدت زمان تحصیل در ایروان در مقطع دکترا حدود 3 سال می‌باشد. فرد برای ورود به این دوره باید مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشد و در پایان دوره نیز دو مقاله علمی از پایان‌نامه‌ی دکترای خود ارائه دهد.

تحصیل در ارمنستان

زبان تحصیل در ارمنستان

اغلب دانشگاه‌های دولتی ارمنستان دوره کارشناسی خود را به زبان ارمنی برگزار می‌کنند. به همین جهت، دانشجویان باید قبل از شروع دانشگاه، زبان ارمنی را بیاموزند. برای انجام این کار دوره‌ای با نام کورس صفر (zero course)  وجود دارد که حدود 6 ماه طول می‌کشد. دانشجو پس از تمام کردن دوره خود مدرکی را دریافت می‌کند.

تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی، به 4 زبان ارمنی، انگلیسی، روسی و فرانسوی امکان‌پذیر است.  اگر قصد تحصیل به زبان  انگلیسی را دارید باید به یکی از زبان‌های بالا مسلط باشید.

فرهنگ و آداب و رسوم ارمنستان

این کشور از نظر فرهنگ بسیار غنی است و بیشترین ساکنین آن را مردم ارمنی تشکیل می دهند البته مهاجرانی هرچند اندک از کشورهایی اروپایی و روسیه نیز دارند، مردم این کشور بعد از استقلال و جدا شدن از روسیه بیشتر به کشاورزی روی آورند و این صنعت را توسعه دادند. سنت گرایی در فرهنگ این مردم بسیار دیده می شود به طوری که این موضوع در نوع لباس پوشیدن و معاشرت بین زنان و مردان کاملا قابل مشاهده است؛ آن‌ها مردمی مهربان و دست و دل باز هستند که با روی خوش از مهمانان خود پذیرایی می کنند و قطعا سفر به ارمنستان می تواند خاطره خوشی در ذهن‌تان به جای بگذارد.

شهر‌های مهم و توریستی ارمنستان

ارمنستان از نظر تقسیمات کشوری 11 استان دارد که مردم بیشتر این استان‌ها به کشاورزی مشغول هستند البته دامپروری، ماهی گیری، شکلات سازی نیز از مشاغل اکثر افراد این کشور است. یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین شهر‌های ارمنستان ایروان است که پایتخت رسمی ای کشور نیز هست و آثار باستانی و تاریخی بسیاری دارد و سالانه مردم بسیاری از سراسر دنیا برای سفر به این کشور و دیدن شهرهای آن روانه می شوند از جمله شهرهای دیگر آن نیز می توان به گیومری، دیلیجان، کوتایک، تاووش، آرارات و … اشاره کرد.

کشور ارمنستان برای راه‌اندازی کسب‌وکار مکان مناسبی است، زیرا این کشور موقعیت مکانی مناسبی دارد، تاریخ آن غنی است و برخی از بهترین مشاغل در جهان در این کشور ایجاد شده‌اند. ارمنستان قطب استارتاپ پیشرو در اروپای شرقی است. این کشور در سال ۲۰۲۳ ازنظر استارتاپ پیشرفت قابل‌توجهی داشته و نسبت به سال قبل سه پله جهش کرد و از ویتنام پیشی گرفت. راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا همان استارتاپ در ارمنستان، یکی از روش‌های مهاجرتی و اخذ اقامت این کشور است. بسیاری از شرکت های استارت آپی در آنجا ایرانی هستند که هشتاد درصد کارمندان را ایرانیها تشکیل می دهند که . حقوق پایه دریافتی از میانگین 400 دلار در ماه شروع می شود.

نرخ مالیات هم در این کشور کم بوده و به همین دلیل افراد زیادی به دنبال راه‌اندازی یک استارتاپ در این کشور هستند. 

شرایط تدریس در ارمنستان

هزینه کم زندگی

چون هزینه زندگی در ارمنستان نسبتاً پایین است، در نتیجه دخل‌وخرج کسب‌وکارها باهم هماهنگ بوده و به همین دلیل سریع‌تر رشد می‌کنند. راه‌اندازی یک استارتاپ نوپا در این شرایط هم به نفع کارآفرین و هم به نفع کارمندان است، زیرا کسب‌وکار به‌سرعت رونق می‌گیرد و جای خود را ثابت می‌کند.

فرصت رشد

اقتصاد ارمنستان فعال و جمعیت آن رو به رشد است. همین دو دلیل فضایی را برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند که بتوانند به‌راحتی رشد و گسترش یابند

تعادل بین کار و زندگی

در ارمنستان هر دو مولفه نیروی کار قوی و رقابت رو به رشد باهم وجود دارند و به همین دلیل افرادی که استارتاپ راه‌اندازی می‌کنند، باید به اندازه کافی تجربه داشته باشند تا از رقابت جا نمانند. همچنین بین زندگی و کار آن‌ها تعادل وجود دارد تا ذهنشان همیشه خلاق و آماده باقی بماند.

نرخ مالیات پایین

نرخ مالیات در ارمنستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است و همین موضوع سبب می‌شود تا افراد زیادی به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور باشند. مالیات بر درآمد شرکت‌ها در ارمنستان ۱۸ درصد است، درحالی‌که همین مالیات در فرانسه حداقل ۲۵ درصد و در آلمان ۳۰ درصد است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *