ترکیه

52
ترکیه

این کشور جز کشورهای استراتژیک منطقه خاورمیانه می باشد که نصفی از آن اروپایی محسوب می شود و از کشورهای توسعه یافته ای است که بر پایه نظام جمهوری حکومت می کند که به رهبری شخصی به نام آتاتورک در سال 1923 پایه ریزی شد.

این کشور از شمال با دریای سیاه، از جنوب با دریای مدیترانه و از غرب با دریای اژه و از شمال شرق با گرجستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ایران و از شمال غرب با بلغارستان و یونان و از جنوب شرق با عراق و سوریه مجاور است.

بزرگترین شهر این کشور استانبول است، اما آنکارا به عنوان پایتخت برگزیده شده است. این کشور همیشه جزو مقاصد اصلی توریستی بوده است.

ترکیه را بشناسید

 جمعیت ترکیه:

ترکیه یکی از کشورهای پرجمعیت به شمار می رود که جمعیتی بالغ بر هشتاد میلیون نفر دارد و بر اساس آمار احتمالا تا سال 2024 بیشتر از صد میلیون نفر خواهد شد. شهرهای پر جمعیت این کشور به ترتیب ابتدا استانبول سپس آنکارا، ازمیر و بورسا و آنتالیا می باشد و کم جمعیت ترین آنها شهر تونجالی با جمعیت هشتاد و دوهزار نفر است که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. جمعیت این کشور در مناطقی که رونق کشاورزی، صنعتی و تجاری بیشتری داشته تمرکز دارد.

مردمان ترک هشتاد درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و بیست درصد دیگر آن را کرد ها و مهاجر ها تشکیل می دهند که در جنوب شرقی این کشور زندگی می کنند.

فرهنگ ترکیه:

این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد نیمی از آن آسیایی و نیمی دیگر اروپای جنوب شرقی، ترکیبی از فرهنگ های شرق و غرب را در خود گرد آورده که شامل فرهنگ اسلامی، مسیحیت و یهودیت می شود. آنها به نماز و دینشان بسیار توجه می کنند در حالیکه تفاوت های بین شیعه و سنی در میانشان به چشم می خورد. مناسبات مذهبی مانند عید فطر و عید قربان بسیار حایز اهمیت بوده و معمولا با جشن همراه است. در این فرهنگ خانواده نقش بسزایی داشته و احترام گذاشتن بر اساس سن از ارزش گذاری های اخلاقی محسوب می شود. آنها بسیار مهمان نواز هستند و با خوش رویی پذیرای مهمان هایشان هستند و از اینکار لذت می برند. مهمانی ها بصورت شب نشینی برگزار می گردد و معمولا کسی در وسط مراسم شب نشینی را ترک نمی کند چون بی احترامی محسوب می شود.

 شرایط اقتصادی ترکیه

صنعت گردشگردی از مهمترین منابع اقتصادی این کشور است. سالانه بطور تقریبی 40 میلیون گردشگر و توریست از ترکیه بازدید می کند که باعث بالا رفتن گردش مالی زیاد در اقتصاد آن کشور می شود. اما لازم به ذکر است صنعت کشاورزی نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی این کشور بر عهده دارد و 35% درصد از مردم مشغول کشاورزی هستند. زیتون، تنباکو و کتان از محصولات مهم کشاورزی این منطقه هستند. علاوه بر آن ترکیه، پل ارتباطی تجاری بین آسیا و اروپا نیز محسوب می شود. صنعت پوشاک نیز از بارزترین و مهمترین صنایع درآمد زایی ترکیه می باشد هرچند در زمینه مواد اولیه و تجهیزات و حمل و نقل بین المللی در حوزه صادرات نیز فعال است.

تحصیل در ترکیه

هزینه زندگی  و تحصیل در ترکیه

هزینه های زندگی در هر کشوری در وهله اول بستگی به لایف استایلی که آن فرد برای ززندگی انتخاب می کند دارد اما بطور میانگین، زندگی در یک سطح معمولی شامل هزینه مسکن، خوراک، پوشاک و… بصورت ماهیانه مبلغی حدود 6.900 لیر برای هر نفر می باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه بصورت رایگان می باشد. اما در دانشگاه های خصوصی سالانه بیشتر از 30.000 لیر و در دانشگاه های نیمه خصوصی سالانه 5.000 الی 10.000 لیر می باشد. البته که این هزینه  ها در رشته های مختلف با هم متفاوت است.

یک مزیت مهم این است که تحصیل در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی و امریکایی کمتر است و چون این کشور جزو معاده بولونیا است و مدارک تحصیلی از این کشور مورد تایید در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

آموزش در این کشور در مقاطع پیش دبستانی، دبستانی، متوسطه و دانشگاهی انجام می شود. برای پذیرش در دانشگاه ها مثل خیلی از کشورها نیاز به شرکت در آزمون ورودی است و زبان های ترکی و انگلیسی در این دانشگاه ها برای تدریس استفاده می شود.

دانشگاه های کوچ، سابانجی، دانشگاه صنعتی خاورمیانه، بیلکنت و دانشگاه استانبول از بهترین دانشگاه هایی این کشور است که در رتبه بندی QS قراردارند.

مهاجران در ترکیه :

طبق نظر رصدخانه مهاجرت ایران، از سال 1990 الی 2020 بیش از 84.000 نفر ایرانی به ترکیه مهاجرت کرده اند. گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که مهاجران به این کشور نیز در سال 2021 با افزایش 116.9 درصدی به تعداد 739.364 نفر رسیده است.

بنا به گزارش مرکز آمار ترکیه، شمار افرادی که در سال ۲۰۲۱ به ترکیه مهاجرت کردند با افزایش ۱۱۶.۹ درصد به ۷۳۹ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. که بر اساس گزارش اسپوتنیک 10.9 درصد را ایرانیان و 12.1 درصد را عراقی ها و شهروندان ازبک 6.5 درصد و سوریه 6 درصد افغانستان 5.5 درصد کل مهاجران را تشکیل می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *