روش تدریس ابتدایی

34
روش تدریس ابتدایی

ابتدایی پایه ای است که سفر تحصیلی کودک از آن دوران شروع می شود. در این سال‌های حیاتی است که ذهن‌ کودکان شروع به جذب دانش آکادمیک و توسعه مهارت‌های ضروری نسبت به یادگیری می‌کنند. معلمان دبستان نقش مهمی در انتقال دانش به دانش‌آموزان و درگیر نگه داشتن شاگردان در کلاس‌هایشان دارند. بسته به سن دانش آموزان و موضوعی که ارائه می دهند، معلمان می توانند از روش تدریس ابتدایی برای کمک به یادگیری دانش آموزان خود استفاده کنند. درک برخی از سبک‌های تدریس محبوب برای پایه ابتدایی می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که در هنگام تدریس از چه روشی استفاده کنید. در این مقاله، روش‌های تدریس ابتدایی را توضیح می‌دهیم و 7 نمونه از روش ‌های تدریس ابتدایی را که معمولاً معلمان ابتدایی استفاده می‌کنند، ارائه می‌کنیم و مزایای درک طیف وسیعی از روش‌های مختلف را به اشتراک می‌گذاریم.

روش های تدریس برای دانش آموزان ابتدایی

در ادامه می توانید لیستی از روش های مختلف تدریس ابتدایی را با توضیح مختصری در مورد هر یک مشاهده کنید و متناسب با نیاز خود این روش ها را در کلاس درس خود پیاده کنید:

 

1. روش تقسیم به گروه های کوچک

آموزش به گروه های کوچک تجربه یادگیری را در یک گروه کوچک از دانش آموزان با معلم خود فراهم می کند. ارائه دروس با این روش تدریس معمولاً شامل برنامه ریزی فعالیت هایی برای دانش آموزان می شود. تا بین آنها بچرخند تا به آنها فرصت هایی برای کار روی وظایف مختلف بدهد. این روش به معلمان این امکان را می دهد که به توانایی های هر دانش آموز توجه زیادی داشته و آنها را در فعالیت های یادگیری مشارکت دهند.

تعامل با دانش آموزان در یک گروه کوچک می تواند راهی عالی برای تقویت نکات آموخته شده در یک گروه بزرگتر و راهی برای تشویق دانش آموزان به پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات با اعتماد به نفس بیشتر باشد.

با تقسیم دانش آموزان به گروه های 2 تا 6 نفره بچه ها به تنهایی و با نظارت کلی معلم کار می کنند. این روش .به معلمان این امکان را می دهد که با هر دانش آموز بر روی یک هدف یادگیری خاص کار کنند.

2. روش رویکرد معلم محور

این روش یکی از متداول ترین روش های تدریس در دبستان و ابتدایی است. در این روش معلم مسئول کلاس درس است و تمام فعالیت های یادگیری را هدایت می کند در حالی که دانش آموزان تنها اطلاعات را جذب می کنند. این روش عموماً از دانش‌آموزان می‌خواهد که پشت میزهای فردی بنشینند در حالی که معلم موضوعات را توضیح می‌دهد. هدف معلم معمولاً به حداقل رساندن کار گروهی است و برای ارزیابی پیشرفت دانش‌آموزان از آزمون های کلی استفاده می کند.

دعوت-به-همکاری در استادبین

3. روش رویکرد فراگیر محور

در این روش به دانش آموزان اجازه داده می شود تا در برنامه ریزی درسی و فرآیند یادگیری خود شرکت کنند. این روش به کودکان این توانایی را می دهد که مهارت های تفکر انتقادی خود را توسعه دهند در حالی که آنها نحوه به کارگیری دانشی را که می آموزند در دنیای واقعی بدون اینکه معلم مستقیماً به آنها آموزش دهد تفسیر می کنند. برخلاف رویکرد معلم محور، دانش‌آموزان عموماً آزادانه در کلاس درس حرکت می‌کنند تا محیط آموزشی خود را کشف کنند و معلمان نقش فعال کمتری در میزبانی دروس دارند. این روش تدریس می تواند مسئولیت و مالکیت زیادی را بر عهده دانش آموزان بگذارد تا معلم.

روش تدریس فراگیر محور

4. روش یادگیری پروژه محور

یادگیری پروژه محور فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می کند تا توانایی های تفکر انتقادی خود را همراه با مهارت های تحلیلی، پژوهشی و کار گروهی خود توسعه دهند. با این روش تدریس، کودکان معمولاً در گروه‌های کوچک برای تکمیل پروژه‌ها بر اساس سؤالی که معلم ارائه می‌کند، کار می‌کنند. هدف این پروژه معمولاً کمک به دانش آموزان در درک مشکلات زندگی واقعی و دیدن اینکه چگونه کار آنها می تواند بر دیگران تأثیر بگذارد است.

یادگیری مبتنی بر پروژه ممکن است شامل ایجاد کمپینی برای تشویق خانواده‌های داخل مدرسه به بازیافت ظروف و سپس بردن ظروف به مرکز بازیافت برای یادگیری در مورد فرآیند بازیافت باشد.

5. روش مونته سوری

روش مونته سوری یک رویکرد دانش آموز محور برای یادگیری ارائه می دهد. با استفاده از این سبک آموزشی، معلمان معمولاً کلاس را با چندین فعالیت آموزشی تنظیم می کنند و دانش آموزان هر فعالیت را با سرعت خاص خود بررسی می کنند. معلم ممکن است دانش آموزان را تشویق کند تا یک فعالیت خاص را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که تجربه کافی از فعالیت ها را در هر درس دریافت می کنند. به جای تمرکز بر بسیاری از مفاهیم مبتنی بر برنامه درسی، مونته سوری همچنین به کودکان مهارت های زندگی، از جمله تمیز کردن و آشپزی را آموزش می دهد.

در این روش، معلم یک محیط کلاسی ایده‌آل پر از فعالیت‌ها را آماده می‌کند و دانش آموزان از بین آنها فعالیت مورد علاقه خود را انتخاب می کنند.

6. روش تدریس اکتشافی

این سبک تدریس، دانش آموزان را مسئول یادگیری خود می داند. دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا سؤالاتی بپرسند تا با مرور مطالب و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها با یکدیگر، تجربیات واقعی زندگی را کشف و درک کنند. یادگیری مبتنی بر پرس و جو با فراهم کردن فرصتی برای شکست در یک فعالیت و جستجوی راه‌هایی برای بهبود عملکردشان، حل مسئله را ارتقا می‌دهد. این سبک یادگیری می تواند برای کمک به دانش آموزان برای حل پازل های ریاضی به روش منحصر به فرد خود یا انجام آزمایش های علمی خود برای درک مفهومی در فیزیک عالی باشد.

 

6. روش یادگیری معکوس

یادگیری معکوس روشی جدیدتر برای آموزش است که در آن معلمان محتوای آموزشی را به صورت آنلاین برای کودکان ارائه می دهند تا در خانه یاد بگیرند. سپس دانش‌آموزان را به کلاس درس می‌آورند تا محتوا را مرور کنند و بحث‌ها را میزبانی کنند تا ببینند چگونه آن را درک می‌کنند. هدف این روش این است که زمانی که دانش‌آموزان در کلاس هستند، زمان بیشتری برای یادگیری فعال فراهم کند، نه اینکه معلم از زمان خود برای ارائه آموزش استفاده کند. کلاس‌های معکوس می‌تواند در میان دانش‌آموزان بالاتر که در استفاده از رایانه مهارت دارند و می‌خواهند با سرعت خودشان یاد بگیرند، رایج‌تر است.

روش تدریس یادگیری معکوس

سخن پایانی

آموزش ابتدایی مرحله مهمی است که زمینه را برای سفر تحصیلی دانش آموزان فراهم می کند. روش‌های تدریس مؤثر فراتر از انتقال دانش است. آنها نگرش نسبت به یادگیری را شکل می دهند، مهارت های اساسی را القا می کنند و عشق به اکتشاف را پرورش می دهند. معلمان ابتدایی با ترکیب آموزش متمایز، یادگیری فعال، رویکردهای مبتنی بر تحقیق و سایر راهبردها، می توانند محیط کلاسی پویا و جذاب ایجاد کنند. همانطور که ما در چشم انداز در حال تکامل آموزش حرکت می کنیم، این روش ها دانش آموزان جوان ما برای آینده ای که در آن سازگاری، تفکر انتقادی و همکاری کلید موفقیت هستند، آماده می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *