راز های یادگیری سریعتر

42
رازهای یادگیی سریع

توانایی یادگیری سریع یک مهارت ارزشمند است که می تواند زندگی شخصی و حرفه ای شما را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. فرقی نمی کند که یک دانش آموز در حال یادگیری درس های مدرسه باشید که قصد دارد در تحصیلات، عالی باشد یا یک متخصص که برای پیشرفت مستمر تلاش می کند، تسلط بر هنر یادگیری سریع خیلی مهم است.

درک روانشناسی یادگیری

برای درک واقعی ماهیت یادگیری سریع، ضروری است که در روانشناسی یادگیری، عمیق شوید. مغز ما یک سیستم بسیا پچیده که قادر به پتانسیل بسیار زیاد است، اما باز کردن این پتانسیل نیازمند یک رویکرد استراتژیک است. با بهره گیری از یک سری عملکردهای شناختی و مکانیسم های حفظ حافظه، می توانیم تجربه یادگیری را بهبود ببخشیم.

روانشناسی یادگیری

یادگیری مهارت های جدید بخش بزرگی از زندگی است. ما همیشه باید برای رشد و یادگیری یک مهارت جدید تلاش کنیم. چه در حال یادگیری زبان اسپانیایی باشید و یا بخواهید ریاضی یاد بگیرید. یادگیری هر درس به زمان نیاز دارد و زمان بسیار ارزشمند است. بنابراین چگونه می توانید با سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری بهترین استفاده را از زمان خود ببرید؟ به لطف علوم اعصاب، ما اکنون درک بهتری از نحوه یادگیری و موثرترین روش هایی که مغزمان اطلاعات را پردازش می کند، داریم.

1)  یادداشت برداری کنید.

به احتمال زیاد چیزی را که یادداشت کرده اید به خاطر می آورید. اگر در کلاس هستید، با دقت به سخنان معلم گوش دهید و کلمات کلیدی و عباراتی را که می شنوید یادداشت کنید. اگر چیزی را به‌صورت آنلاین یا از روی کتاب یاد می‌گیرید، مطالبی را که می‌خوانید با کلمات خود بازنویسی کنید، این کار می تواند به ماندگاری بهتر آن در حافظه شما کمک کند. به این ترتیب، می‌توانید سریع‌تر آن را به خاطر بیاورید.

یادداشت برداری

2) مطالب را بلند بخوانید.

شنیدن تکرار اطلاعات به شما کمک می کند آن را راحت تر به خاطر بسپارید. اگر در حال مطالعه از روی کتاب، وب سایت یا یادداشت های خود هستید، با صدای بلند بخوانید. به آرامی متن را مرور کنید تا از هیچ چیز مهمی نگذرید. سعی کنید هنگام خواندن کلمات به آنها اشاره کنید تا کمک کند آنها را بیشتر به خاطر بسپارید. از آنجایی که شما فعالانه صحبت می کنید، اطلاعات در حافظه بلند مدت شما بهتر دیده می شود.

3) خود را ارزیابی کنید.

خودتان را امتحان کنید تا ببینید چه موضوعاتی را هنوز باید مرور کنید. بعد از اینکه مطلبی را کامل خواندید یا تمرین کردید، حافظه خود را با بازخوانی هر چیزی که تازه یاد گرفتید آزمایش کنید. اگر نیاز دارید کلمات یا عبارات کلیدی را به خاطر بسپارید، سعی کنید تعاریف آنها را بدون جستجو کردن آنها یادداشت کنید. آنچه را که در به خاطر سپردن مشکل دارید یادداشت کنید تا بتوانید به عقب برگردید و آن را کمی بیشتر تمرین کنید. به این ترتیب، وقت خود را برای تمرکز روی چیزهایی که از قبل به خوبی می‌دانید تلف نمی‌کنید.

ارزیابی خود

همچنین می توانید تست های تمرینی زیادی را به صورت آنلاین برای موضوعی که مطالعه می کنید پیدا کنید.

4) اطلاعات را به شخص دیگری آموزش دهید.

توضیح مطلب به شما کمک می کند تا نکات اصلی را بهتر به خاطر بسپارید. از یکی از دوستانتان بخواهید در حالی که سعی می کنید موضوعی را که یاد گرفته اید به آنها آموزش دهید به صحبت های شما گوش دهد. سعی کنید هر آنچه را که می دانید به طور واضح و مستقیم به آنها بگویید تا آنها را گیج نکنید. از آنها بپرسید که آیا می فهمند یا به توضیح بهتری نیاز دارند. اگر در به خاطر سپردن نکات خاصی مشکل دارید، مطمئن شوید که آنها را نیز مرور کنید. از آنجایی که شما باید به طور فعال اطلاعاتی را که تدریس می کنید به خاطر بیاورید، یادگیری سریعتر موضوع برای شما آسان تر است. اگر کسی را ندارید که به شما کمک کند، سعی کنید دستورالعمل ها یا اطلاعاتی را که به تازگی آموخته اید بنویسید. از زبان ساده استفاده کنید تا هر کسی که آن را می خواند بتواند آن را بفهمد.

5) با چیزی که از قبل می دانید تشبیه کنید.

اگر موضوعات پیچیده را به چیز دیگری مرتبط کنید، به یاد خواهید آورد. اگر نتوانید آنها را به تصویر بکشید، به سختی می توانید سرتان را به اطراف بچرخوانید. سعی کنید آنچه را که یاد می‌گیرید با چیز دیگری که قبلاً می‌دانید مقایسه کنید تا بتوانید تجسم کنید و دوباره آن را تکرار کنید.

6) تعداد دفعات مطالعه را افزایش دهید.

اگر به طور مکرر تمرین کنید، حافظه بلند مدت بهتری خواهید داشت. به جای تلاش برای جمع کردن تمام اطلاعات در مدت زمان کوتاه، وقت خود را برای یادگیری صرف کنید. همیشه اطلاعات مربوط به آخرین جلسه تمرین خود را برای مدت کوتاهی در جلسه بعدی مرور کنید تا آن را فراموش نکنید. از آنجایی که چندین بار اطلاعات را مرور می کنید، یادآوری و به خاطر سپردن در حافظه بسیار آسان تر خواهد بود.

افزایش تعداد دفعات مطالعه

7) هر ساعت 5 دقیقه استراحت کنید.

حتی یک نفس کوتاه به مغز شما فرصت می دهد تا دوباره تمرکز کند. وقتی مغزتان را با اطلاعات بیش از حد پر کنید خسته می شود. سعی کنید هر ساعت چند دقیقه به خود استراحت دهید و از آنچه در حال یادگیری هستید فاصله بگیرید. برای بلند شدن، کشش و انجام کاری آرامش بخش وقت بگذارید. در پایان تعطیلات خود، با ذهنی روشن بر روی مطالعه خود تمرکز کنید. از آنجایی که به مغز خود زمان داده اید تا استراحت کند، دریافت اطلاعات برای شما آسان تر خواهد بود.

8) انجام کارهای همزمان را متوقف کنید.

تلاش برای انجام کارهای بیش از حد در یک زمان، یادگیری را دشوارتر می کند. وقتی زمان مطالعه فرا رسید، فقط روی یک موضوع کار کنید. سعی کنید در حین یادگیری از تماشای تلویزیون، چک کردن تلفن یا مطالعه مطالب دیگر خودداری کنید زیرا به خاطر آوردن موضوعی که می خواهید روی آن تمرکز کنید سخت تر خواهد شد.

انجام کار های همزمان

9) به خودتان انگیزه دهید.

اگر فکر می کنید می توانید چیزی یاد بگیرید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. ما می دانیم که یادگیری چیزی پیچیده می تواند کمی دلهره آور باشد، اما اگر به خود اعتماد داشته باشید، بسیار آسان تر می شود. هر گاه فکر منفی در مورد یادگیری دارید، آن را عقب برانید و به جای آن فکر مثبتی جایگزین آن کنید. با ذهنیت مثبت، مشتاق‌تر برای یادگیری خواهید بود تا بتوانید سریع‌تر از مهارت جدید استفاده کنید.

10) تاثیر ورزش بر یادگیری را جدی بگیرید.

ورزش حافظه شما را تقویت می کند. مطالعات نشان داده است که پس از انجام تمرینات هوازی، حافظه شما بهبود یافته است. همچنین به افزایش تولید پروتئینی در بدن شما کمک می کند که از رشد و عملکرد سلول های مغز شما پشتیبانی می کند. سعی کنید در طول روز حدود 20 دقیقه ورزش کنید.

تاثیر ورزش بر یادگیری

سخن پایانی

در نتیجه، توانایی یادگیری سریع تر مهارتی است که می توان آن را با استراتژی های درست تقویت کرد و به کمال رساند. با درک روانشناسی یادگیری و نکاتی که به آن اشاره شد می توانید یادگیرری خود را  تقویت کنید. به یاد داشته باشید یادگیری به میزان زمانی که برای یادگیری اختصاص می دهید نیست، بلکه اثربخشی آن زمان است. بنابراین، سفر یادگیری خود را با هدف آغاز کنید و شاهد شکوفایی دانش خود باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *